Dogodki

KAKO PRIBLIŽATI EU MLADIM? V HEKI SO ODGOVORE ISKALI IN OBLIKOVALI MLADI

Objavil PiNA 10 julija, 2025

Minuli teden je v laboratoriju HEKA potekal mednarodni ideaton projekta CitigenZ, v sklopu katerega je 20 mladih iz Slovenije, Irske, Francije, Nemčije in Portugalske intenzivno ustvarjalo ideje, kako približati Evropsko unijo generaciji Z.

Tema izziva: Kako EU približati mladim?

Mladi so pod mentorstvom naše ekipe in v sodelovanju z mednarodnimi partnerji razvijali 6 projektnih idej, ki so jih od začetka do konca zasnovali sami, z mislijo na realne izzive, s katerimi se srečujejo pri občutku oddaljenosti od evropskih institucij in politike.

Predstavljamo 6 idej, ki so jih razvili

  • Degree2career: naslavlja težave diplomantov družboslovnih smeri pri vstopu na trg dela, z uvajanjem obvezne prakse v univerzitetne študijske programe in tesnejšim sodelovanjem univerz z nevladnimi organizacijami.
  • EUMonth: naslavlja pomanjkanje ozaveščenosti osnovnošolcev o Evropski uniji in nizko stopnjo identifikacije mladih z evropskim državljanstvom. Projekt predvideva izvedbo mednarodnega tekmovanja za učence, stare od 12 do 15 let, kjer bi raziskovali kulture, politične sisteme in umetnost EU, z možnostjo nagradnega potovanja v Bruselj.
  • EdUcate: naslavlja pomanjkanje znanja o EU v osnovnih in srednjih šolah z razvojem strukturiranih učnih gradiv o EU, ki bi bila dostopna tako digitalno kot v fizični obliki in bi podpirala učitelje v različnih državah pri poučevanju o Evropski uniji.
  • EUth Power: naslavlja pomanjkanje zastopanosti mladih v evropskih institucijah. Projekt predvideva izvajanje izobraževanj in raziskav, ki bi s pomočjo fokusnih skupin in posvetovanj opredelile potrebe mladih ter preučile možnost uvedbe mladinskih kvot v institucije EU.
  • SpeakUp: naslavlja pomanjkanje ozaveščenosti o participativnih mehanizmih, ki jih ponuja EU, kot na primer platforma “Have Your Say” in Evropska državljanska pobuda. Projekt predlaga vzpostavitev enotne platforme, ki bi združevala dostop do vseh orodij in platform in spodbujala aktivno udeležbo državljanov v evropski demokraciji.
  • Symploke: naslavlja naraščajoč občutek osamljenosti in izoliranosti med mladimi. Projekt uvaja skupnostno vodeno mrežo prostorov, ki je namenjena prostemu umetniškemu izražanju mladih. Z vključevanjem strokovnjakov za duševno zdravje kot fasilitatorjev prostorov bo projekt pri mladih krepil občutek pripadnosti, spodbujal socialno integracijo ter ponujal umetnost kot orodje za soočanje z duševnimi stiskami in krepitev solidarnosti.

 

Kaj pravijo mladi? 

»Zelo me veseli, da sem lahko bila del tega procesa. Želim prispevati k spremembam. Eden mojih ciljev je navdihniti spremembe in doma približati politiko mladim.«

»Nekega dne bomo mi tisti, ki bomo sprejemali odločitve. Vem, da se zdaj zdi, kot da nimamo glasu, a ta dan bo prišel, in če do takrat nihče ne bo bil vključen, se bodo sprejete odločitve zrušile.«

»Ena mojih želja je vključiti politiko v izobraževanje. Informirati več ljudi in teme v povezavi s politiko ljudem približati skozi učenje.«

 

Zakaj obstaja potreba po tovrstnih vsebinah? 

Povod za organizacijo ideatona je bil nujen: mladi se pogosto ne čutijo povezani z Evropsko unijo – ne razumejo njenega delovanja, ne zaznajo njenega vpliva v vsakdanjem življenju in imajo občutek, da jih evropske institucije ne slišijo. Statistike kažejo, da je udeležba mladih na evropskih volitvah še vedno relativno nizka, zaupanje v EU med mladimi, četudi se zadnja leta izboljšuje, pa pogosto krhko.

V projektnem partnerstvu smo si zato zastavili ključno vprašanje:
Če mladi ne čutijo, da jih EU nagovarja – kaj bi se zgodilo, če jim damo prostor, da povedo, kako naj EU to stori?

“Roko na srce, odrasli in institucije pogosto spodletimo pri tem, kako komuniciramo EU mladim. Namesto, da mi govorimo zanje, je pomembno, da jim damo prostor, orodja in podporo, da to naredijo sami. Takšne aktivnosti odpirajo pomemben prostor, kjer se mladi aktivirajo kot državljani, kot ustvarjalci vsebin in kot glasniki sprememb,” je o procesu zapisala Lara Bandi, ki je skupaj s Kristjanom Nemacem in Vidom Severjem koordinirala ideaton. 

Tako je nastala ideja za dogodek, ki jim je omogočil, da prevzamejo vlogo ustvarjalcev rešitev, razvijejo projekte z mislijo na svoje sovrstnike, se povežejo z vrstniki iz drugih evropskih držav in delijo svoje poglede. In, kar je ključno, da so slišani.

Ideaton je bil konkretna priložnost za mlade, da postanejo del pogovora o evropski prihodnosti. 

“Veseli me, da se je ponovno pokazala prilagodljivost IDEATONA, kot metodologije za vključevanje mladih v odločevalske procese. IDEATON smo tokrat preizkusili v mednarodnem kontekstu in strateškim izzivom, s katerim se sooča EU. In rezultati so odlični. Mladi so se v štirih dneh seznanili z izzivom in pripravili šest odličnih projektnih idej, s katerimi bi lahko v prihodnje sooblikovali Evropsko unijo,” je o izbrani metodologiji zapisal vodja področja participacije na PiNI, Kristjan Nemac.

O projektu

Citigen’Z je Erasmus+ projekt, ki želi Evropsko unijo približati generaciji Z. Z različnimi aktivnostmi, od kampanj do izobraževanj in mednarodnih dogodkov, mlade spodbuja, da spoznajo, razumejo in soustvarjajo evropski prostor. Projekt jim daje glas in orodja, da postanejo aktivni državljani, saj verjamemo, da mora prihodnost Evrope nastajati skupaj z njimi.